vrijdag 22 februari 2013

Godsdienst of Relatie?



Als we bidden, bijbel lezen of het geloof vieren - zijn we bezig met Godsdienst? Of Relatie?



Het verschil tussen Godsdienst en Relatie zit in het moeten
Wat een vrijheid dat wij - door de vervulling van de wet door Jezus - nu mogen ipv moeten. 
(De Deltacursus heeft een goede studie over De Wet en Genade - heel boeiend!)

Godsdienst zegt:
Ik moet elke zondag naar de kerk.
Ik moet elke dag mijn bijbel lezen.
Ik moet dagelijks bidden.
Ik moet alle christelijke feestdagen vieren.

Relatie zegt:
Ik wil God beter leren kennen en daarom wil ik graag de bijbel lezen (want daarin vertelt Hij over zichzelf en laat Hij Zichzelf kennen) en bidden (want zo hoor ik wat Hij tegen mij wil zeggen). Maar als het een dag niet lukt dan hoef ik mij niet schuldig te voelen. Ik bega geen zonde.
God verlangt ernaar dagelijks contact met mij te hebben. Maar Zijn uitnodiging om Hem steeds beter te leren kennen blijft precies dat: een uitnodiging waar ik op in mag gaan.
God wil mij graag Zijn wijsheid en liefde geven zodat ik steeds meer zal lijken op Hem. Maar in Zijn Liefde laat Hij mij vrij. Hij geeft geen ongevraagd advies. Hij dringt Zijn manier niet op. Hij wacht geduldig tot ik Hem vraag en laat mij kiezen om Hem al dan niet te volgen.

Soms wordt ik ontmoedigd door alles wat ik kan doen om het geloof over te dragen aan de kinderen, maar niet aan toe kom. Ik wordt soms zo overspoeld door geweldige ideeën waar ik gewoon geen tijd voor heb. Hoe kan het ooit nog goed komen als ik niet voortdurend bezig ben het geloof over te dragen? Hoe bevrijdend is dan deze boodschap: het mag, maar moet niet. Al die zaken zijn slechts middelen die tot doel hebben dat de relatie tussen God en mij zich verdiept. Dat de kinderen de kans krijgen zelf een relatie met God op te bouwen. Geen dwangmatige relatie, maar een geweldig inspirerend diepgaande echte vrije relatie.

Soms denk ik wel dat het eenvoudiger zou zijn als het wel om een godsdienst ging. Dan kon ik zeggen: 'Ik heb alles gedaan wat ik moest doen - nu ben ik gered.' Maar wij kunnen onze eigen verlossing niet verdienen. Wij mogen het als cadeau ontvangen uit Gods hand door Jezus Christus. Dat is genade. Onverdiende liefde.

En omdat wij in Gods evenbeeld gemaakt zijn werkt het ook zo in ons huwelijk en gezin. Er is geen recept voor een goed huwelijk. En er is geen recept dat garandeert dat mijn kinderen later echte mannen van God worden, liefdevol, verantwoordelijk, standvastig, wijs...
Een relatie is veel moeilijker, maar ook veel meer bevredigend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten