maandag 30 september 2013

Soms gebruikt God de pijn

Geschreven door Gratia voor de series 'God ervaren in je dagelijks leven'

Toen ik terug kwam van onze gezinsvakantie kreeg ik veel last van mijn nek. Het deed zo zeer dat ik er niet van kon slapen en nauwelijks verder kon denken dan mezelf. Nadat ik bij de fysio was geweest en de pijn wat begon te verminderen vroeg ik God 'in mijn pijn te komen’ en mij te willen aanspreken. Mij schoot toen Hebreeën 12 vers 9 tot 12 te binnen en dat ben ik gaan lezen.


Daarin gaat het er over dat God als een vader ons terecht wijst en wat ik erdoor begreep is, dat als ik niet wil horen ik moet voelen.
Ik had gezegd tegen anderen: Omdat ik zoveel met mijn kleinzoon aan mijn hand heb lopen voetballen heb ik nu pijn aan mijn nek. (Mijn kleinzoon leert net lopen.)
Opeens hoorde ik mezelf mijn kleinzoon beschuldigen (een beetje). Dat was een nieuw inzicht en ik dacht meteen: Gratia neem verantwoordelijkheid voor je eigen keuzes. Laat je niet zo bepalen door een ander.

Het was enig om met mijn kleinzoon te voetballen, maar als ik mijn nek begon te voelen stopte ik niet, maar ging ik gewoon door; zo van: niet zeuren. Ik zorgde dus niet goed voor mijzelf. Bovendien herinnerde ik mij dat God mij in de laatste maanden er op had gewezen dat ik inzakte en niet langer zo’n goede houding handhaafde als dat ik twee jaar daarvoor had aangeleerd ook na rug problemen. En ik heb niet geluisterd naar die waarschuwingen. Tja, wie niet luistert moet voelen. Ik vroeg me af: Wat wil God me nou op een diepere laag leren? Ik kwam tot het inzicht dat het is dat ik echt tijd moet maken elke dag om beter voor mijzelf te zorgen.
Vers 12 en 13 zeggen precies wat ik bij de fysio leerde: Ik moet dagelijks oefeningen doen om wat zwak is te versterken en niet ophouden als het versterkt is, maar de spieren en de goede houding onderhouden. En wat zo mooi is: Als ik mooi rechtop zit, sta of loop met mijn hoofd omhoog en mijn hart (borst) naar boven is dat zo’n weldaad voor mezelf, en voor mijn innerlijk ook.

Dus heb ik mijn hemelse Vader bedankt voor Zijn correctie en Zijn geduld met mij en mij voorgenomen elke dag oefeningen te doen voor de rest van mijn leven. Dat gaat niet vanzelf. Ik begin er dus de dag mee om het in mijn systeem te krijgen en bid ook om volharding en genezing en versterking van mijn rug.

Wat ik verder over God heb geleerd is dat Hij als mijn hemelse vader, niet stopt na een paar waarschuwingen of begint te schreeuwen, maar mij de consequenties laat voelen van mijn geen gehoor geven. En dat Hij me echt uit liefde waarschuwt en de pijn laat voelen omdat ik niet goed met mezelf omging.

Soms gebruikt God de pijn om mij te leren luisteren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten