maandag 21 oktober 2013

Mensen zijn als taart

Ik: Lieverd, wil jij de tafel afruimen?
Zoon: Waarom moet ik dat altijd doen? Ik vind dat helemaal niet leuk!

Herkennen jullie dat?
Vanmorgen gaf God mij in gedachten deze gelijkenis:


Mensen zijn als taart. Een overheerlijke taart, versierd met een laagje fondant. In die verhouding is de taart het lekkerst. De taart zelf is lekker, maar de fondant, dat heerlijke suikerlaagje, dat is wat ons oog trekt en ons mond doet watertanden. Vanwege het fondant willen we dikwijls na die eerste plak nog wel zo eentje.

Stel nu dat ik een taart zou maken van alleen maar fondant. Aan de buitenkant ziet het er hetzelfde uit. Maar nu is het teveel van het goede. Te zoet. Teveel suiker. We kunnen slechts een paar hapjes nemen en willen dan niet meer.

Mensen zijn als taart. Als we in het leven alleen maar die dingen doen die wij leuk vinden, dan zijn wij als een taart van alleen maar fondant. Alleen versiering en weinig inhoud.
Doordat we regelmatig dingen moeten doen die we niet zo leuk vinden om te doen, maar die gewoon wel gedaan moeten worden (huistaken, schooltaken, werktaken etc) ontwikkelen we karakter. Zelf discipline om precies te zijn. We krijgen inhoud.

God heeft ons zo gemaakt.


Spreuken 13:4
De verlangens van een luiaard worden niet vervuld, een vlijtig mens wordt rijkelijk gelaafd.
Oftewel: een luiaard (iemand die alleen maar doet waar hij zin in heeft) blijft leeg van binnen. En de harde werker wordt gevuld van binnen.

In het Engels staat het zo mooi:
The soul of the sluggard craves and gets nothing, while the soul of the diligent is richly supplied.



2 opmerkingen:

  1. Dat is een mooie en goede vergelijking, dankjewel! Leuk om het op deze manier ook door te geven aan de kinderen...hoewel ze nog wel een heel eind zouden komen hoor, met alleen fondant;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja... ik zie al die hypere kinderen al voor mij... :)

    BeantwoordenVerwijderen