donderdag 15 mei 2014

Lego kinderfeestje - Maak je eigen lego pinata

Steeds populairder wordt dit in Nederland. In het buitenland is het al tijden een hit op allerlei soorten feestjes! Zelf heb ik er ook goede herinneringen aan. En dus... wilde ik het ook eens uitproberen met mijn jongens.


Helaas begon ik er te laat aan. De echte pinata is gemaakt van papier mache. Maar dan heb je toch wel ongeveer een weekje nodig om een mooie pinata te maken. Vooral i.v.m. de droogtijd. Het werk zelf valt wel mee.
Een veel snellere optie is het gebruiken van een grote papieren zak als basis. Helaas zijn alle papieren zakken bij ons in de winkels veel te klein.
Tot slot kun je ook een kartonnen pinata maken. Deze is tricky want het karton is natuurlijk lastiger kapot slaan dan papier mache. Spannend dus of het wel gaat lukken. De truc - volgens mij - is om op bepaalde plaatsen het karton te verzwakken. Bijv. door luikjes erin of er helemaal uit te snijden en deze met enkele lagen papier weer dicht te maken.

Vind hier een heel duidelijk uitleg met plaatjes voor het maken van een papier mache pinata.
Vind hier een heel duidelijke video voor het maken van een pinata van papieren tas.
Vind hier een heel duidelijk uitleg met plaatjes voor het maken van een pinata van karton.

Het thema is natuurlijk: Lego. Het meest gemaakt binnen dit thema zijn een lego hoofd en een lego bouwblokje. Ik wilde een hoofd.

Wat heb je nodig
Karton (ik gebruikte karton van oude cruesli dozen)
Afplaktape (want echte plakband is te sterk en het moet uiteindelijk stuk kunnen)
Schaar
Hobby mesje en snijmat
(Crepe) papier om mee af te werken
Permanent marker (en potlood)
Een grote rol plakband (voor het bovenste rondje van het hoofd).
Lijm

De basis maken
Mijn pinata is 24 cm breed bij 30 cm hoog.

Ik knip 2 cruesli dozen open en plak ze aan een kant aan elkaar.
Dit wordt het hoofd - een cylinder vorm. De vouwen van de cruesli dozen maken het echter moeilijk om een cylinder vorm te krijgen.

Op de plekken waar de zijvouwen van de dozen zitten, snijd ik grote luiken van ongeveer 15 cm x 15 cm uit. Daar plak ik 5 velletjes klad papier overheen (met afplaktape).
De vouwen (alleen nog een klein randje boven en onder) zijn nu niet meer zo storend. Het over de luiken geplakte papier buigt mooi mee in een ronding.

Je ziet hier het uitgesneden 'luik' met daaroverheen wit papier
De volgende stap is de boven en onderkant. Ik pak een bord dat ongeveer de maat van de cylinder heeft en teken 3 rondjes om het bord op nieuwe stukken karton. 1 voor de onderkant en 2 (extra stevig) voor de bovenkant.

De flappen van de cruesli dozen zijn ideale vouwen om te gebruiken bij het fixeren van de boven en onderkanten. Ik knip nog wat extra in tot aan de vouw zodat ik stukken van ongeveer 4-5 cm breed heb om op de rondjes te plakken. Rondom vouwen en plakken (met afplaktape) totdat de onderkant stevig vastzit.

De flappen die ingeknipt zijn voor makkelijk rond vouwen
De onderkant zit nu stevig vast
In de 2 rondjes voor de bovenkant teken ik eerst nog om de binnenrand van het grote rol plakband. Dan snijd ik een ster binnen het getekende rondje en vouw de flapjes naar boven, tegen de grote rol plakband.

Je ziet nog net de 'ster' snij lijntjes

Zo wordt het dadelijk vastgemaakt
Voordat ik deze definitief vast zet, maak ik nu eerst de cylinder vorm vast aan de 2 rondjes voor de bovenkant (beide rondjes op elkaar geplakt voor extra stevigheid bij het hangend slag incasseren). Dit keer gebruik ik echte plakband (van een brede rol). De bovenkant moet namelijk niet stuk gaan! Anders valt de pinata op de grond en kun je nog zo moeilijk slaan.


Als de bovenkant stevig vast zit, maak ik de ster flapjes vast aan de grote rol plakband. Dit wordt het rondje bovenop het hoofd. Het is mooi meegenomen dat je hier een onzichtbaar gat houdt waar je het snoep en de cadeautjes doorheen kunt doen.

Stevig dichtgeplakte bovenkant
Zie hoe de flapjes gebruikt worden om de rondjes voor onder en bovenkant vast te plakken

Op de onderkant moet ook een rondje gemaakt worden. Deze maak ik van een A4tje, door de lengte geknipt. Beide helften in drieën vouwen tot 2 lange stroken. De stroken aan elkaar vastmaken aan een kant, er een rondje mee vormen en dat dan vastmaken aan de andere kant. Nu met afplaktape vastmaken aan de onderkant zodat het een mooi rondje blijft.

Het onderste rondje van een in drieën gevouwen tot strook papier
De basis is compleet.

De basis

De afwerking
Ik heb licht geel papier gebruikt en daarmee het hele hoofd 'bekleed'. Op het hoofd plakte ik het papier in de lengte zodat het over zowel de bovenste als onderste rand viel en deze mooi bedekte. De rondjes heb ik met stroken papier bekleed.

Toen het hele hoofd geel was heb ik gegoogled naar gezichtsuitdrukkingen van lego mannetjes en 'bang' gekozen om erop te tekenen. Ik zou ook bang worden als een groep jongens klaar stonden om mij met een stok te lijf te gaan!
Eerst met potlood op het papier tekenen, daarna met permanent marker er definitief op zetten. Potlood weer weg gummen.

De afwerking is klaar. Ik moet zeggen dat ik erg trots ben op mijn eerste pinata (die ik samen met de jarige job afgewerkt heb).



De vulling
Een pinata kan werkelijk met van alles gevuld worden. Vaak wordt het voor kinderpartijtjes gevuld met snoep en kleine cadeautjes (grabbelton prul zeg maar). Ik heb de cadeautjes en snoep dat ik normaliter in de uitdeelzakjes met de kinderen naar huis stuurde in de pinata gedaan.



Het resultaat
Dit vonden de kinderen het leukste onderdeel van het feest! Lekker rammen op die pinata...
Ieder kind mocht per beurt 2x slaan en we konden 2 rondjes maken voordat de jarige (toevallig) de genadeklap gaf. Er waren in totaal 10 kids.


De zwakste schakel bleek de bovenkant te zijn. Als ik het nog een keer zou maken, zou ik misschien in de zijkanten nog iets meer gaten gesneden hebben. Of de bodem verzwakt door daar een gat uit te snijden en papier weer te dichten. Het is leuker als de onderkant eruit gaat en het snoep en confetti regent (bij wijze van spreken). Anderzijds... de jongens sloegen zo hard dat het maar goed was dat de pinata nogal stevig gebouwd was anders had misschien niet iedereen een keer kunnen slaan. De meiden sloegen aanzienlijk zachter viel mij op (maar ik weet als geen ander dat dat per meid erg kan verschillen). Als ik dit overdoe voor mijn oudste zoon zal ik de pinata zeker niet minder stevig maken... (ha ha - laat die knullen er maar hard voor werken!).

Tip: Doe er geen breekbare spullen in. Dat klinkt logisch, maar iets wat niet snel breekt als het valt of gegooid wordt gaat echt wel stuk als het (indirect) een keiharde klap van een stok krijgt. Ik had er, behalve wat spekjes en snoepjes, een stuiterbal en een rubikscubusje in gedaan. Dat laatste heeft het niet overleefd. De stuiterbal maakte dat echter gelukkig ruimschoots goed!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten