donderdag 30 oktober 2014

Lantaarn maken voor Sint Maarten

Ik zat rustig op de bank een film te kijken. Mijn man was sporten. De baby sliep. Het was het eerste jaar dat wij hier woonde. Er werd aangebeld. Ik deed de deur open en daar stond een groepje zingende kinderen met lantaarns. Ik ben zelf opgegroeid met 'Trick or Treat'-en met Halloween dus wist ik onmiddellijk waarop zij hoopten. Maar welk feest was dit?


Intussen weet ik dat hier St. Maarten gevierd wordt. St. Maarten - een man die ooit langs een arme man reed en zijn eigen mantel in 2n scheurde om daarna de ene helft aan die arme koude man te geven. Wat dat precies te maken heeft met de deuren zingend en met lantaarns langs gaan voor snoep, daar ben ik nog niet achter. Maar ik vind het gezellig en doe graag mee.

Toen ik jong was vierden wij 'Lantern Festival' mee met de Chinezen. Dan maakten wij ook onze eigen lantaarns. Wat een geluk dat ik dat nu met mijn eigen kinderen kan doen, al is het feest anders, het plezier is er niet minder om. Knutsel je een keertje mee?

A4 papier dubbel vouwen en vanaf de vouwkant inknippen. 
Bovenrand heel laten. Maak wel een vouw.

Vliegerpapier iets korter (van boven naar beneden) maken dan het papier.

Aan een kant, net boven de vouw van de bovenrand, het vliegerpapier vast plakken.

Nu ook de andere kant vast plakken. De lantaarn kan nu niet meer plat.

Breng nu de 2 uiteinden naar elkaar zodat een koker gevormd wordt.
Plak ze vast.

Het resultaat.

De lantaarn moet kunnen hangen. Knip nog een strook papier.
Niet deze vast (plakband laat te gauw los) om een hengsel te maken.

Zo ziet het eruit in het donker.

De lantaarn wordt ovaal als hij hangt. Om het mooi rond te houden knip je
nog een strook papier en plak je die aan de lantaarn vast - dwars op je
hengsel zoals hierboven afgebeeld. Nu is de lantaarn mooi rond als het hangt
(en ovaal als hij op tafel staat zoals in de foto).

Leuk om te zien wat jij gemaakt hebt. Laat gerust weten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten