woensdag 17 december 2014

Rugzak DIY


20 jaar geleden kreeg ik een prachtige - ik denk Nepalese - tas cadeau. Deze tas heb ik met heel veel plezier 20 jaar gebruikt - voor alles. Mensen die ik jaren niet gezien heb herkennen mij aan die tas. Hij ging overal met mij mee. En er kon ongelooflijk veel in. Het ziet er niet bijzonder groot uit, maar ik kon er rustig een halve week gezinsboodschappen in kwijt! En als ik er alleen mijn portemonnee in had zitten stond het ook nog leuk. Die veelzijdigheid maakte deze tas onmisbaar in mijn dagelijks leven.

De oude zo geliefde tas

Door de jaren heeft de jas nogal te lijden gehad door het veelvuldig gebruik. De onderkant en binnenkant zijn meermalen geheel vernieuwd. De buitenkant zo goed en kwaad als het ging werd regelmatig opgelapt. Maar een paar weken geleden brak de hengsel onherstelbaar. Het was tijd voor een nieuwe tas.
En omdat dit model nergens te koop is, en het toch al een dure maand is, besloot ik de tas zelf te maken van lappen die ik nog had liggen.


Het is een super simpel model, eenvoudig te maken. Hierboven zie je de afmetingen die ik heb gebruikt (knip de lappen nog wel iets groter ivm de naad).

Stappenplan
1. Knip alle stof - let op, de naad is NIET in de tekening opgenomen. Knip alles dus iets groter dan afgebeeld. 2x bodem; 2x tas (body), 2x hengsel.

TIP: Knip de stof voor de buiten tas ongeveer 10cm langer dan de binnen tas (dus 60cm ipv 50cm) zodat je die bovenrand later kan omvouwen naar binnen toe - ziet er leuk uit (zie foto).


2. Naai de binnen tas. Naai de lange naad van de body dicht. Speld de bodem aan de tas vast aan de body en naai deze ook vast.

3. Naai de buiten tas net zoals de binnen tas.

4. Zet de beide bodems op elkaar (beide verkeerde kant van het stof) en naai langs de al genaaide bodemrand de beide bodems aan elkaar zodat de binnen tas niet steeds uit de buiten tas komt als je iets uit je tas haalt.

5. Keer de tas binnenste buiten zodat nu de goede kant aan de buitenkant zit, zoals het hoort. Vouw nu de bovenrand om en naai deze vast - zo naai je meteen de binnen tas ook van boven vast. Ik heb 1x vlak langs de bovenrand genaaid en 1x net boven waar de mooie stof eindigt.

6. De hengsels in de lengte dubbelvouwen en dichtnaaien (verkeerde kant buiten). Daarna binnenste buiten keren zodat de goede kant weer te zien is. Vouw de uiteinden naar binnen zodat je een mooie naad hebt en naai het dicht. Speld de hengsels op 13cm afstand van elkaar op de tas. Van boven tegen de bovenrand. Van onder op 9cm vanaf de onderkant. Naai beide hengsels met een vierkantje van 5x5cm boven en onder vast aan de tas. (Zie eerdere tekening)

Eyelet en Grommet

7. Gebruik een eyelets met grommets setje (de meeste naai winkeltjes zullen dit hebben) om gaatjes te maken in de stof en mooi af te werken met ringetjes. Bekijk hier bijv. een instructie video. Ik heb zilveren eyelets van 8mm gebruikt.
Waar plaatsen: 8 in totaal. 2 op de rug: 8cm van elkaar en ongeveer 5cm vanaf de bovenrand. 2 aan de voorkant, ook 8cm van elkaar. Vouw de tas dubbel zodat de voor en achter gaatjes precies overeen komen. Markeer nu ook de zijvouw voor de zij gaatjes. Maak nu de zij gaatjes: 4cm aan iedere kant van de gemarkeerde zijvouw - d.w.z. dus ook 8cm van elkaar. Aan beide kanten hetzelfde.
Als het goed is heb je dus zo'n spatiering tussen de gaatjes (in cm): 8 - 12 - 8 - 12 - 8 - 12 - 8 - 12. Dit is goed. Het zorgt voor een prachtige vouw - zie foto van de bovenkant hieronder.

Nog wat foto's van het resultaat
De achterkant 

De bovenkant - open

De bovenkant - dicht 

De onderkant 

De sluiting
Ik heb gewoon een lange zwarte schoenveter gebruikt als touwtje. 
Die gebruikte ik al in de oude tas - zeer praktisch en het ziet er nog leuk uit ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten