vrijdag 23 oktober 2015

Gehaakt katje

Dit katje is fantastisch. Het is ontworpen door Mina Monster, een zweedse vrouw. Zij heeft het patroon gratis beschikbaar gemaakt.
Het patroon is super simpel. Pagina vertalen (rechter muisknop, kies vertalen in Nederlands) werkt goed, maar de afgekorte termen vertalen uiteraard niet zo fantastisch. Hieronder daarom een vertaling van de haaktermen Zweeds - Engels - Nederlands.

i en ring = magic circle = magische cirkel
fm = sc = vaste
okn = inc = vermeerderen
minskn = dec = verminderen
2 ggr = 2 times = 2 keer

Huvud = head = hoofd
Kropp = body = lichaam
Botten = bottom = onderkant
Svans = tail = staart
Oron = ears = oren

Neus en snorharen kun je borduren. Ogen en oorkleur heeft Mina van velt gemaakt. Door 2 chenille draadjes in de staart te stoppen (buig de uiteinden om zodat de scherpe punten niet uit gaan steken later) kun je de staart ook nog 'vormen'.
Klik hier om naar het patroon te gaan.

Om naadloze kleurveranderingen te maken heb ik de tips gebruikt van Needle Noodles. Zij beschrijft 2 methoden. Voor de kat heb ik de eerste methode gebruikt en voor de staart de tweede. Bij mij gaf de tweede methode het mooiste resultaat.

Zelf heb ik nog wat veranderingen aan het patroon gebracht. Zo ben ik, toen het hoofd bijna af was (ik hield een opening van 12 steken), gewoon doorgegaan met het haken van het lichaam. Scheelt weer naaien. Het resultaat is hetzelfde. Ook heb ik geen aparte onderkant gemaakt die ik daarna aan het lichaam naaide. Ik ben gewoon verder gegaan met minderen (2 rondjes alleen maar minderen).

De ogen kun je ook eenvoudig haken.
1. 4 losse
2. 1 halve vaste (slip stitch) in de 2e steek vanaf je haaknaald, 1 vaste, 1 halve vaste
3. Ga door aan de andere kant (de onderkant) met opnieuw 1 halve vaste, 1 vaste, 2 halve vasten
4. Afronden (laat genoeg garen over om het oog op het hoofd te naaien).
Het is leuk om met een steekje witte draad een accent te geven aan je oog - maakt het net iets levendiger.

Het katje bleef helaas niet goed staan omdat het hoofd een beetje top-zwaar bleek. Door de staart wat anders te vormen kreeg ik het katje in balans. Als ik er nog een maak, zal ik misschien iets zwaars onderin stoppen (bijv. gedroogde bonen) zodat het beter blijft staan.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten