vrijdag 9 september 2016

Autisme uitleggen aan mijn kind

Mijn zoon is 9 jaar en net gediagnostiseerd met autisme. Ik zie autisme als een beschrijving van hoe de hersenen werken van een bepaalde groep mensen. En niet als een stoornis.


Ik zet een zak m&m's op tafel.
We pakken allemaal een handje vol uit de zak en leggen deze op tafel voor ons.
Nu gaan we de m&m's die wij gepakt hebben sorteren. Iedereen sorteert zijn eigen m&m's op kleur.

Nu gaan we het bespreken:
Van welke kleur heb je de meeste m&m's?
Deze groep m&m's noemen wij de meerderheid. We kunnen zeggen dat de meeste m&m's die kleur hebben.
Zo is het ook met hoe onze hersenen informatie verwerken. Hersenen kunnen op verschillende manieren informatie verwerken. Elke kleur m&m is een van die manieren.
En net als in een zak m&m's zijn er verschillende hoeveelheden van elke kleur, van elke manier waarop informatie verwerkt wordt. De manier van informatie verwerking die het meest voorkomt noemt men 'normaal'. Wat hier eigenlijk mee bedoeld wordt is dat deze manier het vaakst voorkomt. Deze wordt daarom als norm genomen. Vandaar het woord norm-aal.

Hebben we allemaal dezelfde kleur als meerderheid of heeft de een bijv. rood als meerderheid en de ander bijv. blauw als meerderheid? 
Zo kunnen er in verschillende gebieden in de wereld verschillen zijn in wat normaal is.
Bijv. Bij ons is het normaal om met mes en vork te eten. In China is het normaal om met stokjes te eten. In India en Afrika is het normaal om met je rechterhand te eten.

We pakken nu allemaal 1 m&m uit de zak (zonder te kijken welke we pakken).
Welke kleur heb je gepakt? 
Is dat dezelfde kleur als jouw meerderheid? 
Ja? Dan is jouw m&m 'normaal'.
Nee? Is jouw m&m nu raar of gek omdat het niet dezelfde kleur heeft als de grootste groep?
Natuurlijk niet! Jouw m&m is 'anders', maar hij smaakt net zo lekker (proef maar)!
Anders wil niet zeggen raar of gek. Het wil ook niet zeggen beter of minder goed. Het is gewoon anders dan bij de grootste groep mensen.

Iemand met autisme heeft hersenen die anders werken dan bij de grootste groep mensen. Niet raar, niet gek, niet beter of minder goed, maar gewoon anders dan bij de grootste groep.


Hoeveel van jullie zijn rechtshandig? Er zijn in de wereld veel meer rechtshandigen dan linkshandigen. Daarom is de wereld ingericht op mensen die rechtshandig zijn. Dat betekent dat de meeste apparaten en machines vooral voor rechtshandig gebruik zijn gemaakt. Een aan/uit knopje zit bijv. vaak op die plek die voor rechtshandigen het makkelijkst te bereiken is. Linkshandigen hebben het daarom met bepaalde dingen iets moeilijker dan rechtshandigen.

Vroeger dachten mensen dat als je linkshandig was er iets mis met je was. Vroeger (en soms vandaag nog) dachten mensen dat als je anders was, je ziek, raar, eng of minder waard was.
Gelukkig weten veel mensen tegenwoordig dat anders niet slecht, maar juist mooi is. Een verrijking.
Bijv. een voetbalspeler die links is kan de bal anders spelen dan de tegenspeler verwacht. Die verwacht dat iedereen het doet zoals hij zelf want de meeste spelers zijn rechts. Een speler die links is kan de ander daarom verrassen. Wist je dat een prof voetballer die links is veel meer betaald wordt dan een die rechts is? Hij wordt meer betaald juist omdat hij links is, omdat hij anders is dan de meesten.

De hersenen van linkshandigen zijn anders dan die van rechtshandigen weet men nu.
Bij mensen met autisme werken de hersenen ook anders. Soms is dat een uitdaging en soms een verrijking!

(Wordt vervolgd)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen