woensdag 24 juli 2013

Mod Podge zelf maken - DIY

Mod Podge is een soort decoupage lijm + vernis in één. Duur... maar je kunt het ook zelf maken!


Op mijn vrijgezellenfeest (alweer jaren geleden) hebben wij onder andere deze taartbordjes met servetten versierd en daarna afgelakt met Decoupage Lijm. De bordjes zien er nog steeds mooi uit!

Toen mijn neeftje geboren werd heb ik een naambord gemaakt van hout en kabouter servetten. Ik heb met gips relief gemaakt voor 3D effect. En alles afgewerkt met eigengemaakte Mod Podge. (Helaas geen foto van gemaakt!)

Op Pinterest kom je het voortdurend tegen. Bijv.


Stained Glass Votives -   glass votive candle holder + tissue paper + modge podge + silver paint pen     (would be really cute for making by JraeB323
Kaarsjes houder


transfer images to canvas, pillows, or furniture
Foto's zelf op Canvas doeken overbrengen
(Acrylic Medium werkt net als Mod Podge)


Je eigen persoonlijke bouwblokken maken


Lijmen op tassen, t-shirts, rompertjes, lampen kappen enz.

Kaarsjes houders (van drink glazen)

Mod Podge Photo Flower Pot. Great gift idea! by Howlin
Via Pinterest (link onbeschikbaar)




vintage valentines candle
Mod Podge op kaarsen of zeepjes!

En zo zijn er nog heel erg veel ideeën wat je met Mod Podge kunt doen! Hartstikke leuk voor eigen gemaakte cadeautjes of knutsels met kinderen. Mod Podge is ook ontzettend goed te gebruiken als laagje varnis - om knutsels te beschermen en alles op zijn plek te houden.

Echte Mod Podge is vaak te koop in hobby winkeltjes bijv. of bijv. voor ongeveer €10 voor 200ml.
Maar je kunt het ook zelf maken!

Eenvoudig recept:
50% witte lijm
50% water

Je kunt vrijwel elk witte lijm gebruiken. Hoe beter de kwaliteit van je witte lijm, hoe beter de kwaliteit van je Mod Podge. Maar voor simpele knutselwerkjes is de goedkoopste witte (school) lijm helemaal prima.

En nu... knutselen maar!

2 opmerkingen:

  1. ik kwam hier terecht omdat ik zocht naar het maken van mod podge. nu zie ik het dat het christelijke DIY is!
    ik wil kaarshoudertjes maken met bijbelteksten, dat is toevallig :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuk idee! Veel plezier met het knutselen. :)

    BeantwoordenVerwijderen