donderdag 8 augustus 2013

Religie of Relatie en Het Huwelijk

Religie of Relatie - lees ook dit bericht.
Ik denk weleens dat ik het makkelijker zou vinden als het wel om Religie ging in plaats van Relatie... Religie is zoveel eenvoudiger, lijkt het wel. Het is duidelijk: als je dit doet... dan... - gegarandeerd!
Als ik mijn bijbel lees en elke dag bid dan ben ik een goede christen.
Heerlijk toch? Zoiets valt in te plannen. Dan heb je gedaan wat je moet doen en de rest van de tijd heb je vrij om je eigen ding te doen.


Maar als ik dezelfde logica toepas op mijn huwelijk, dan werkt het al evenmin.
Als ik slank ben en elke dag goed gekleed dan zal mijn man mij altijd aantrekkelijk vinden.
Als ik de maaltijden kook en het huis schoon houd dan zal mijn man zich altijd geliefd voelen.
Als ik mijn man voortdurend zeg hoe geweldig ik hem vindt en hoe blij ik met hem ben en dat ik zoveel van hem houd, dan zal hij zich altijd belangrijk voelen.
Vallen jullie ook over dat woordje 'altijd'? Al deze dingen kunnen bijdragen aan een goed huwelijk, maar geen van allen geven zij een gegarandeerd resultaat!

Kunnen we een goed huwelijk verdienen?
Ik geloof stellig dat we alles goed kunnen doen en dat er dan nog steeds geen garantie is dat ons huwelijk stand houdt. Waarom? Omdat er in elke relatie 2 mensen nodig zijn om de relatie te doen slagen. Het gaat er niet om dat alles foutloos gedaan wordt; het gaat er om dat 2 mensen een relatie belangrijk genoeg vinden om het te willen laten slagen. Zo belangrijk dat ze bereid zijn om daar tijd en moeite in te steken. Een relatie bestaat uit 2 mensen, en mensen hebben verschillende dingen nodig op verschillende momenten.
Wij zijn maar complexe wezens (hoe zou het anders kunnen? Wij zijn immers in Gods evenbeeld gemaakt!). Dikwijls begrijpen we onszelf niet eens, laat staan de ander. Een gegarandeerde uitkomst op basis van een aantal regeltjes volgen is veel te simplistisch.

Through thick and thin? - (JD Hancock)
Een relatie heeft meer nodig. Het is een interactie, geven en nemen, inspelen op de behoeften, wensen, verlangens, dromen, vreugden, onzekerheden, prestaties, karakter etc van dat moment. Een relatie vraagt om flexibiliteit, doorzettingsvermogen, volharding, steeds andere keuzes gemaakt in het belang van de relatie. Er is geen 'one size fits all' menu dat een goede relatie garanderen kan (jammer hé). Elke relatie is uniek omdat ieder van ons wonderlijk uniek gemaakt is.

Dus, geen garanties, geen eenvoudige antwoorden, geen 'als je dit doet... dan... '. We kunnen een goed huwelijk niet verdienen door regels te volgen. Evenmin als we een goede relatie met Jezus kunnen verdienen door regels te volgen.

Foto Credit
Jezus staat aan de deur van onze hart en klopt (Openbaringen 3:20). Hij wil in onze harten komen, in het centrum van ons leven, ons wezen, wie wij zijn. Hij wil geen oppervlakkig 'kom, laten we een kopje thee drinken samen in de woonkamer en dan ga ik maar weer' relatie.
Als wij ervoor kiezen om Hem binnen te laten dan zal Hij met ons eten (Zijn initiatief!) en wij met Hem eten (ons respons). Maaltijden waren vroeger nog veel meer dan vandaag, een tijd van onderwijzen, een moment om elkaar te ontmoeten, op te bouwen, bemoedigen, tijd om samen het brood te breken en samen te bidden en God te zoeken. (Lees meer hierover in een artikel van David Black)

Het hebben van een relatie is soms hard werken en andere keren een plek om thuis te komen. Maar je krijgt zoveel meer door het hebben van een echte relatie dan je ooit zou kunnen krijgen door het volgen van regeltjes.
Religie of Relatie? Ik kies Relatie!
En jij?

PS Bekijk deze super gave (korte) sketch The Stool - over Jesus op de troon van je leven zetten.
Verder nog een hele goede preek (Engels) van WestHighLands over God de controle geven. (Link is naar een document die meteen gedownload wordt)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten