donderdag 23 januari 2014

Cijfer Rijmpjes 6-11

Mijn zoon heeft last van woordvindingsstoornis. Niet ernstig, maar wel merkbaar. Hij heeft moeite om bijv. de namen van abstracte tekens (zoals kleuren, cijfers, letters) te leren.
Hij heeft wel kennis van hoeveelheden, kan kleur bij kleur sorteren etc. Maar hoe heet het ook alweer?

Download HIER A4 kwaliteit
Als een kind moeite heeft om iets te onthouden (ook zonder stoornis) kan het helpen om de stof op verschillende manieren aan te bieden. Hoe meer wegen er in de hersenen aangemaakt worden naar de kennis die het kind onthouden moet, hoe groter de kans dat die kennis snel en accuraat teruggevonden wordt.

Ook beelddenkers zijn bij een dergelijke aanpak erg geholpen.
Deze cijfer rijmpjes maken gebruik van Woord associaties, Beeldende associaties en Auditieve associaties. En het maakt het leren nog leuk ook!

6: Zes duikt van een fles
7: Zeven heeft een hoek gekregen
8: Acht staat op wacht
9: Negen met zijn kopje in de regen
10: Tien, met één oog om te zien
11: Elf is twee keer zichzelf

Voor 12 gebruikte ik '1, 2, twaalf'... Helaas zijn er weinig woorden die daar goed op rijmen.
Ken je een betere rijm?

Zie ook mijn beeldende hulp bij b, d en p


3 opmerkingen:

  1. Dank je wel! Handig. Mijn zoon heeft ernstige dyslexie. Misschien is dit wel bruikbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit is al wel ene oude blog, maar precies wat ik zoek. Heb je deze poster ook voor getallen 1-5 misschien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen plaatjes gemaakt bij de cijfers 1-5, maar die kun je zelf ook eenvoudig maken. Leuke rijmpjes zijn bijv.:
    1: Een dikke paal van steen, dat is de een. OF De een staat op 1 been. OF Van top tot teen, zo schrijven we de een.
    2: De twee kijkt naar benee. OF Een zwaan in de zee is eigenlijk de twee.
    3: Zijn dat billen dat ik zie? O nee, dat is de 3. OF Een kleine boog en een grote boog, de drie die heeft zijn voeten hoog.
    4: Een schuine lijn, een rechte pier, een hek ervoor, dat is de vier. OF Een neus van hier tot hier, dat is de vier.
    5: Eerst zijn nek, dan zijn lijf, pet erop, dat is de vijf. OF Een pet met een heel dik lijf, dat is de vijf.
    En nog een beter rijmpje voor de 7: Een rechte en een scheve, dat is de zeven.
    Kijk bijv. op mijn pinterest bord, daarop staan door iemand zelf getekende plaatjes bij de cijfers 1-10, helaas zonder link naar de oorsprong. https://nl.pinterest.com/theascuppa/groep1/
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen