donderdag 2 januari 2014

De EO Samen Geloven App

Allereerst: Gelukkig Nieuw Jaar allemaal! En een gezegend 2014!

In het tijdschrift Jente (#06) kwam ik een advertentie tegen voor de EO Samen Geloven App.
"Een verdiepende en aantrekkelijke App voor een waardevol gezinsmoment rondom de bijbel" staat er in Jente.


Ik ben altijd op zoek naar manieren om de familieavonden vorm te geven. Het is een hele uitdaging en ik merk ook veel geestelijke strijd op de avonden zelf.
Tot nog toe heb ik voor de familieavonden vooral materiaal gebruikt van Values Parenting, Family Builders (Gereedschapskist voor gezinsavonden) en vaker dan niet, gewoon iets wat ik zelf voorbereidde op basis van iets wat op dat moment leefde. Maar het is veel werk en het ontbreekt mij soms aan tijd om mij degelijk voor te bereiden (bij ons is dat wel een voorwaarde voor een geslaagde avond). Dit heeft vooral te maken met het feit dat onze jongens (nu 6,5 en 8 jaar) niet graag knutselen. Mijn oudste zoon is vooral geboeid door object lessen: zelf doen, zien en ervaren. En mijn 2e zoon leert het beste als het leerproces zijn hele lichaam betrekt. Wie knutselaars heeft zit gebeiteld want er zijn letterlijk honderden super leuke verwerkingen die dan heel eenvoudig gevonden en verwerkt kunnen worden. Kijk bijv. eens bij mijn Pinterest Bijbelverwerkingen (alles in 1 map) of Geloofsopvoeding (verwerkingen op onderwerp/ bijbel persoon).

Mijn zoons zijn ook gek op de ipad en Apps. Ze zijn helemaal van deze tijd en zelfs onze jongste zoontje van net 1 jaar weet al hoe hij moet 'zwipen' met zijn vinger over het scherm. Deze nieuwe App komt dus als geroepen. Variatie en technologie spreken aan en toen ik ze de nieuwe App liet zien reageerden ze enthousiast: 'Ja, leuk!'

De App...
De EO Samen Geloven App kent verschillende thema's. Voor een gezinsavond kies je een thema. Er staan 3 gratis thema's op zodat je kunt zien hoe een thema wordt vormgegeven. Deze zijn Erbij horen, Bidden en Kerstfeest.
Het kost €1.79  per maand om alle thema's te gebruiken. Met deze bijdrage worden nieuwe thema's ontwikkeld en in de App geplaatst.

Onderdelen...
In een thema kun je kiezen uit verschillende onderdelen. Aan jezelf welke en hoeveel onderdelen je gebruikt voor je gezinsavond. Alles is los in te plannen naar eigen wens. De onderdelen zijn: 
- Uitdaging. Dwz een praktijk opdracht. Met tips hoe deze uit te voeren. 
- Bijbel lezen. Hier zijn een heel aantal bijbelgedeelten waaruit je kunt kiezen. Bij elk verhaal staat de leeftijd (tiener/ kinderen/ jonge kinderen (va. 4 jaar)) voor wie het verhaal geschikt is. Onderaan staan een zeer korte toelichting en wat discussievragen. Soms zit er ook een Memorisatie tekst of Praat tekst bij. 
- Quiz. Wordt echt met alle deelnemers gespeeld. Je sleept om de beurt je eigen foto naar het juiste antwoord. Daarna kijk je samen hoe iedereen geantwoord heeft. Ook het juiste antwoord is dan te zien.
- Samen Zingen. Je kunt een liedje kiezen. Er wordt een filmpje getoond waarop mensen het lied zingen (die je ook uit kunt zetten), de tekst staat ernaast zodat je als gezin mee/ samen kunt zingen. 
- JVMV. Jouw vraag; Mijn vraag. Stel je vragen, deel je ervaringen en lees wat anderen vinden. Vragen zijn ook op leeftijd ingedeeld. Je kunt samen een reactie toevoegen zodat andere gezinnen daar weer profijt van hebben (mag, hoeft niet). 
- Video. Verschillende video fragmenten om samen te bekijken en daarna een vraag te bespreken. Ook naar leeftijd ingedeeld. 
- Stelling. Kies samen een stelling, bedenk wat je ervan vindt (eens/ niet eens). Bespreek het samen.
- Extra. Nog meer informatie rondom het gekozen thema. Om te bekijken, lezen, gebruiken...
- Groepsopdracht (is vergrendeld totdat je een aantal onderdelen hebt voltooid). 

Verder...  
Je kunt op een knop 'Willekeurig' klikken en dan kiest de App een onderdeel voor je. 
Als je klaar bent, klik je op 'Afsluiten' en dan verschijnt er een scherm met tips hoe je samen kunt afsluiten met gebed. Je kunt zelfs een gebedsverzoek inzenden waar andere families dan voor kunnen bidden. En natuurlijk voor andere families bidden die zo'n verzoek hebben ingediend.

De gebruikte bijbelteksten zijn afkomstig uit De Nieuwe Bijbelvertaling. 

Tot slot...
Wij gaan dit gebruiken dit jaar. T.z.t. zal ik bloggen over onze bevinden hiermee als gezin. Maar tot dan...
Houden jullie gezinsavonden? Wat gebruiken jullie daarvoor? 
En wat vind je van deze App?

1 opmerking:

  1. Leuk om zo het Bijbellezen enzo te bevorderen. Ik heb nog een ouderwets mobieltje. Gebruik ik alleen als ik weg ga ( in mijn jaszak) Dus niets voor mij maar ik ga je wel volgen als je erover blogt. Dat vind ik leuk.

    BeantwoordenVerwijderen