donderdag 20 februari 2014

Tefal of Ceramiekpannen onderhouden

Antiaanbakpannen hebben een kort leven bij ons. De antiaanbaklaag raakt al gauw bekrast of slijt weg. Het eten begint steeds vaker aan te bakken totdat het punt wordt bereikt dat de pan in de prullenbak moet omdat de pan simpelweg niet meer schoon te krijgen is.
En nee, we gebruiken alleen hout in de pan en doen hem ook niet in de vaatwasser, gebruiken geen schuursponsjes etc. Gewoon... normaal gebruik... dacht ik.


Toen zagen we advertenties voor de onverwoestbare ceramische pannen. Je kon gewoon metalen lepels gebruiken (dus ook een schuursponsje dacht ik zo). Je hoefde geen boter of olie te gebruiken. Niets zou ooit nog weer aanbakken en de pan kon nooit stuk. Toch?
In werkelijkheid hielden deze pannen het nog korter vol bij ons thuis. Ik ontdekte dat ook de ceramische pannen een dun antiaanbaklaagje hadden die beschadigd kon raken wanneer je met metaal/ schuursponsje in de pan werkten, of als eten aanbrandde of olie te heet werd (hete olie is iets wat bij ons veel voorkomt omdat ik eerst de olie heet laat worden alvorens het vlees erin te gooien. Zo schroeit het vlees meteen dicht en wordt er minder olie opgenomen (en gegeten), wat natuurlijk gezonder is). Dan was de pan even onbruikbaar als zijn tefal broertje.

Dus wat nu? Ik kwam tot de conclusie dat als het niet aan het product lag, het aan mijn onderhoud van het product moest liggen. Onderstaand lijstje is het gevolg van mijn mini-onderzoek naar hoe je het beste Tefal (en Ceramiek) kunt onderhouden. Doe er je voordeel mee :)

WEL DOEN

  • Maak de pan zo snel mogelijk na het bereiden van eten schoon. Hoe langer restjes eten in de pan zitten, hoe vaster die aan de pan gaan zitten (in mijn ervaring).
    Zelf maak ik de pan schoon zodra het eten eruit is - als de pan nog heet is. Je kunt de pan ook eerst een half uurtje laten afkoelen en dan schoonmaken.
  • Gebruik een schone vochtige doek (beste). Zelf gebruik ik keukenrol omdat ik deze daarna weg kan gooien. Eerst voorzichtig scherpe etensrestjes verwijderen en daarna goed schoonvegen.
  • Een laagje vet laten zitten op de antiaanbaklaag werkt levensverlengend. Je zou ook een klein beetje olie in de pan kunnen smeren voordat je hem weer in de kast zet.
  • Als er nog wat aangekoekte etensrestjes blijven plakken, laat de pan eerst goed afkoelen. Doe dan een laagje water in de pan. Als je een hete pan onder een kouder-dan-de-pan straal water zet dan kan de bodem van de pan krom trekken en de antiaanbaklaag scheurtjes gaan vertonen.
  • Pas op bij het stapelen... dat is ook een hele goede manier om krasjes te krijgen! Tegenwoordig worden in veel winkels zogenaamde 'Panbeschermers' verkocht - velt of siliconen matjes die je tussen de pannen kunt doen om ze te beschermen. Bijv. bij de Action.

Mijn man geloofde niet dat je dan de kruiden en geuren van de vorige maaltijd niet bleef ruiken als je geen zeep gebruikte... maar zelfs hij - met zijn goede neus - heeft niets kunnen ontdekken als ik de pan goed schoongeveegd had.

NOOIT DOEN

  • Zeep / Afwasmiddel gebruiken
  • Afwasborstel gebruiken
  • Schuursponsjes gebruiken
  • In de vaatwasser doen
  • Onder koud water afspoelen als de pan niet volledig afgekoeld is

Ik heb een half jaar geleden nieuwe pannen gekocht bij de Ikea voor €10 p.s. Ze worden dagelijks gebruikt en zien er nog uit als nieuw!

Heb je nog een tip dat goed werkt voor jou?

2 opmerkingen:

  1. Ik werk met mensen die een beperking hebben en met onnozels die gewoon niet willen als ik er niet bij ben. Gemengd met geldtekort door korting vanuit de gemeente wordt het karig ook gezien kwaliteit allerlei pannen. Gevolg is duidelijk. kanker verwekkend en frustratie alom.
    Zoek een beetje hulp van mensen die het kunnen missen en vanuit de fabriek als het kan die pannenset waar we mee vooruit kunnnen. Reageren !!! jdekeizer@outlook.com. Mensen bijvoorbaad bedankt namens activiteiten centrum......in Rotterdam waar we gemiddeld 40 behoeftigen met of zonder indicatie verzorgen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nogmaals ik wil geen geld. Als het kan goede onverslijtbaar kook gerij in de vorm van wadjang groot en alle andere pannen en kook gerij.

    BeantwoordenVerwijderen