donderdag 1 mei 2014

Een afbeelding printen over meerdere A4tjes

Het komt regelmatig voor dat ik een afbeelding veel groter wil printen dan mijn A4 printer kan printen. Bijv. om een fotocollage te maken voor aan de muur. Of voor het maken van versieringen voor een feestje. Of voor het maken van raam schilderingen.
Zelf doen is wellicht iets minder mooi, maar mooi genoeg en het is wel echt veel goedkoper!
Het is heel eenvoudig.

Hoe doe je dat
Ik gebruik hiervoor een gratis programmatje Posteriza. Tot nog toe ben ik geen beter programma tegengekomen die exact hetzelfde doet.

Download het programma.

Bij het opstarten van het programmatje zie je onderstaand scherm. Klik op 'Open Image' (boven de afbeelding rechts).


Navigeer naar het mapje op je computer waar je afbeelding is opgeslagen. Klik op 'Open'.


Je ziet nu links je gekozen afbeelding. En rechts de afbeelding verdeeld over een standaard aantal A4tjes. Dit kun je dadelijk nog helemaal aanpassen. Eerst willen we echter die lelijke teksten en randen weghalen.


Klik op het tabje 'Texts'. Haal het vinkje bij 'With text' weg.
Tenzij je natuurlijk graag een tekst over je afbeelding hebt... maar dan zou ik die eerlijk gezegd met Photoshop layouten. Hier zijn de mogelijkheden daarvoor nogal beperkt.
Je ziet nog niets veranderen. Dat komt zo.


Klik nu op het tabje 'Border'. Haal alle 3 vinkjes weg - bij 'With border' en 'Show header' en 'Show cut lines'. 
Show cut lines kan in sommige gevallen wel weer handig zijn. Snijlijnen zijn een hulpmiddel bij het wegsnijden van overtollig wit papier na het printen.
Je ziet nog niets veranderen. Dat komt zo.


Klik nu op 'Apply'. Nu zie je rechts, waar je afbeelding over meerdere A4tjes verdeeld is, de instellingen weergeven die je hebt aangegeven. In bovenstaande afbeelding zie je dus dat ik het vinkje bij 'Show cut line' niet heb weggehaald waardoor kleine snij lijntjes in de hoeken zichtbaar zijn.


Klik op het tabje 'Size' (1). Je gaat nu de grootte van je afbeelding instellen. 
Dit kun je doen door aan te geven hoe breed de afbeelding moet zijn (2) of juist hoe hoog (3). Je kunt slechts 1 van deze 2 instellen wanneer 'Auto' (4) is aangevinkt. 'Auto' zorgt er voor dat de afbeelding niet uitgerekt wordt, maar de juiste proporties behoudt. Vind je dat niet erg en wil je beide kunnen instellen, haal dan het vinkje bij 'Auto' weg.
Afhankelijk van je printer en wensen wil je met of zonder witte rand printen. Sommige printers kunnen tegenwoordig randloos printen. Maar wat ze daarbij doen is de afbeelding iets vergroten. Bij alle naden verdwijnt dan 1mm afbeelding. Zelf stel ik de 'Page margin' (5) vaak in op 3mm. En print ik niet randloos op de printer. Dan snijd ik achteraf die witte randjes eraf.
Tot slot kun je ook nog kiezen of je de afbeelding over staande of liggende A4tjes wilt verdelen bij 'Orientation' (6). Zelf experimenteer ik een beetje welke mij het beste de gewenste grootte geeft zonder al teveel papier verlies.


Klik nu weer op 'Apply' (anders zie je weer niets gebeuren).

Is je afbeelding zoals je wenst? Klik dan op 'Print'.


De laatste stap is afhankelijk van je instellingen. Voor mij is dit het afsnijden van de witte randen en het aan elkaar plakken (met plakband aan de achterkant) van de A4tjes.

Hieronder zie je het eindresultaat.


Ik heb gemerkt dat er altijd 1mm per A4 wegvalt bij het printen. Ik denk dat dit te maken heeft met mijn printer. Bij de meeste dingen is het uitblijven van 1-2mm niet heel storend behalve bij gezichten. Dat valt meteen op. Als het enigszins kan probeer ik daarom te vermijden dat gezichten op de snijlijnen vallen (ik pas eventueel de afbeelding aan in een programma als photoshop).

Hieronder zie je een fotocollage die ik alweer 6 jaar geleden gemaakt heb. Hij is wat vaal uitgevallen op de foto vanwege de flits. Als je een blijvend prachtig resultaat wilt voor foto's dan raad ik je aan om niet het allergoedkoopste papier te gebruiken. Zelf ben ik heel erg weg van de Matte Photo Papier van Canon die een zijde fluweelachtige uitstraling geeft aan de foto's. Als ik fotokaarten of grote foto posters maak op dit papier krijg ik altijd complimenten. 
Voor collages en posters die veel gewisseld worden gebruik ik gewoon goedkoop glans fotopapier. Dat is dan goed genoeg. Let wel: hangt het in de zon dan is de foto binnen de kortste keren verkleurd.


Heb je zelf een andere methode dan hoor ik het graag. Veel plezier hiermee!


1 opmerking:

  1. Op het moment dat je foto's uitvergroot moet je wel op de pixel dichtheid letten. Moment dat je het dan printen dan ga je blokjes zien. Misschien wel weer leuk bij de lego ;-)

    BeantwoordenVerwijderen