Ik heb de plaatjes uitgeprint en uitgeknipt en op volgorde onder een plastic tafelkleed op de eettafel gelegd. Zodoende zagen we deze plaatjes elke dag, ten minste 3x per dag als we aan tafel zaten. Een visueel geheugensteuntje om er ook zo vaak mogelijk mee aan de slag te gaan gedurende de week.
Eén keer per week, tijdens onze familieavond, deed ik het groter. Dan speelden we met een extra set kaartjes dat ik had gemaakt. We speelden alleen met de kaartjes die we tot dan toe gelezen en besproken hadden.
Spel 1: Vertel het verhaal
Leg alle plaatjes op volgorde (voor de volgorde zie het leesrooster van Andrea). Wij gebruikten de plaatjes die we toch al op volgorde onder het plastic tafelkleed hadden liggen - de tafel werd een groot spelbord.
Ieder familie lid krijgt een pion. Je gooit de dobbelsteen en verplaatst steeds je pion het aantal plaatjes dat je hebt gegooid. Dus gooi je een 2, dan ga je 2 plaatjes vooruit.
Je vertelt het verhaal dat bij het plaatje hoort waarop je geland bent.
PPS Ben je nog niet zo ver in de 40 dagen? Leg een boek op het eerste plaatje dat je nog niet samen behandeld hebt en laat iedereen daar omkeren en weer terug gaan naar het begin.
Spel 2: Paas eier verhalen
Vouw de plaatjes in vieren. Stop de plaatjes in eieren die open en dicht kunnen. Verstop de eieren en laat de kinderen er vervolgens naar zoeken.
Alle eieren gevonden? Leg ze nu op een grote hoop en pak om de beurt een ei. Maak het open en vertel het verhaal dat bij het plaatje hoort dat in je ei zit.
Spel 3: Grabbel geschiedenis en toekomst
Vouw de plaatjes in vieren. Stop de plaatjes in een plastic zak en schud ze goed door elkaar. Laat iedereen om de beurt een plaatje uit de zak pakken. Wat is het verhaal op het plaatje? Weet je ook welk verhaal ervoor komt en welk verhaal erna komt? 10 punten voor elk goed antwoord.
Spel 4: Voor of na?
Hang de plaatjes door de hele kamer heen. Maak het niet al te makkelijk om ze te vinden. Leg ook 1 plaatje op tafel (het maakt niet uit welke).
De opdracht: zoek een plaatje. Neem dat ene plaatje mee terug naar de tafel. Is de gebeurtenis op het plaatje dat je gevonden hebt voor of na de gebeurtenis van het plaatje dat al op tafel ligt?
Leg het plaatje op de goed plaats: links van het plaatje op tafel als het ervoor plaatsvond en rechts van het plaatje als het erna gebeurde.
Ga nu het volgende plaatje zoeken. En nu... wat is de juiste plek voor dit plaatje: links, rechts of er tussenin?
Ga zo door tot alle plaatjes gevonden zijn en op hun plek gelegd.
Spel 5: Beeld het uit
Hussel de plaatjes door elkaar en leg ze daarna netjes op 1 stapel met het plaatje naar beneden.
1 persoon pakt het bovenste plaatje en kijkt ernaar zonder dat iemand kan zien wat erop staat.
Hij krijgt nu x-aantal minuten (2 minuten voor 4-11jr en 1 minuut voor 12+) om aan de groep uit te beelden wat er op het plaatje staat. 10 punten voor hem als hem dat lukt. 5 punten voor het juist raden van wat er wordt uitgebeeld.
Daarna is de volgende persoon aan de beurt.
Spel 6: Waar of onwaar?
Dit spel kent een spelleider. De rest zijn spelers.
De spelers gaan achter een lijn staan aan een kant van de kamer. De spelleider staat aan de andere kant, bij de eindstreep.
De spelleider houdt steeds een plaatje omhoog en roept tegelijkertijd een verhaal. Als de spelers denken dat het verhaal en het plaatje inderdaad bij elkaar horen dan zetten ze 1 stap naar voren. Als ze denken dat die 2 niet bij elkaar horen, dan blijven ze staan. Iedere speler krijgt slechts 5 seconden (gebruik een digitale kookwekker) om te beslissen.
Heb je het juist dan mag je nog een stap naar voren zetten. Heb je het niet juist dan moet je 2 stappen terug.
Wie is als eerste bij de eindstreep? Die mag bij het volgende spel spelleider zijn.
Spel 7: Wat ontbreekt?
Dit spel kent een spelleider. De rest zijn spelers.
Leg 5 plaatjes op chronologische volgorde op tafel (zie hiervoor het leesrooster van Andrea). De spelers sluiten hun ogen (of draaien zich even om) terwijl de spelleider 1 van de kaarten weghaalt. 2 punten voor de eerste die kan zeggen welk verhaal ontbreekt. 1 punt als je alleen het plaatje, maar niet het verhaal kent.
Voer de moeilijkheidsgraad op door meer plaatjes op tafel te leggen.
Of door de plaatjes niet op chronologische volgorde te leggen, maar door elkaar te husselen.
Spel 8: Reis door de tijd
Leg alle plaatjes op chronologische volgorde (zie hiervoor het leesrooster van Andrea). Ga in een cirkel zitten en begin bij het begin. De eerste persoon vertelt (kort) het verhaal dat bij het eerste plaatje hoort. Daarna ruilt die persoon het plaatje voor een snoepje en geeft de rest van de stapel door aan de volgende persoon. De 2e persoon vertelt dan het 2e verhaal en ruilt daarna het plaatje voor een snoepje. Zo ga je door tot je bij het lege graf terecht bent gekomen. Dan is het feest en is er voor iedereen nog iets lekkers!
Ken je een verhaal niet? Dan geef je de stapel door aan de volgende persoon, inclusief het plaatje waarbij je het verhaal niet kent. Geen snoepje dus, maar dadelijk heb je weer een kans.
Snoepjes bijv. een rozijn of een m&m of een cherry tomaatje of een blokje kaas of ...
Wat je nog meer kunt doen met het bakje voor cherry tomaatjes...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten