donderdag 28 februari 2013

De Bijbel lezen met kinderen

De afgelopen jaren hebben we steeds weer een andere kinderbijbel gelezen aan de ontbijttafel. Naar mate de kinderen ouder worden, krijgen de verhalen steeds meer details. Maar de laatste tijd groeit een verlangen om er meer mee te doen.
Lezen in het woord van God is voor mij alsof ik aan het schatgraven ben en steeds weer iets schitterends opgraaf. Er zit zoveel in! Dat heb ik van mijn ouders meegekregen. Mijn moeder leest haar hele leven al in de bijbel. Het kerstverhaal heeft ze minstens 100x gelezen en toch doet ze elk jaar een nieuwe ontdekking, wordt ze op een nieuwe manier geraakt door het verhaal dat ze biddend leest. Wat een voorbeeld.
Dat wonder van God's Woord wil ik ook aan onze kinderen overdragen. Maar hoe?

Ik ben gaan zoeken op internet - wat doen andere ouders? Ik ontdekte een boek 'Together. Growing Appetites for God' by Carrie Ward, an everyday mama.
Carrie was niet zo'n bijbel lezer. Zij begon steeds, maar haakte al snel weer af. Het kostte haar ontzettend veel moeite om zich ertoe te zetten. Zo'n moeilijk boek. Saai. Lastige woorden. Toch kreeg ze van God het verlangen in haar hart om met de Bijbel aan de slag te gaan. God zei tegen haar: lees de bijbel (de echte!) van kaft tot kaft samen met je kinderen. Carrie had er toen 3, waarvan de oudste 4jaar. En ze heeft het gedaan. En het heeft haar ogen geopend. Zij mocht de bijbel leren ontdekken door de ogen van haar kinderen.
Als zij het kon... zou ik het ook kunnen? Hoe zouden mijn kinderen reageren op die moeilijke taal? Zouden ze hun aandacht erbij kunnen houden? Zouden ze het begrijpen? Zou het niet over hun hoofd gaan en hen juist de conclusie laten trekken dat de bijbel maar een moeilijk en saai boek is? Of zouden ze verwonderd zijn, enthousiast, meer willen weten zoals de kinderen van Carrie? Zou de boodschap hun harten raken zoals het haar kinderen geraakt heeft?

Ik besloot om het uit te proberen. Ik stelde mijn ontbijt uit zodat ik kon lezen terwijl mijn kinderen aten. Eerst las ik een hoofdstuk uit de kinderbijbel. En daarna las ik hetzelfde verhaal uit de echte bijbel. Ik liet de kinderbijbel openliggen zodat ze naar de plaatjes konden kijken terwijl ik las. En ze vonden het interessant!
De oudste (7) wil steeds meer horen. Dikwijls vraagt hij tijdens de lunch of wij niet alsjeblieft nog wat verder kunnen lezen. De tweede (bijna 6) lijkt niet echt op te letten, maar dan komt hij later die dag ineens met een opmerking waaruit blijkt dat hij de boodschap wel degelijk gehoord heeft... en begrepen.
Het lezen is echt heel boeiend. We praten over de betekenis van bepaalde woorden, over culturele verschillen en achtergronden. De verhalen komen tot leven!

Ik weet niet of ik eraan toe ben om de hele bijbel kaft tot kaft met hen te lezen, maar voorlopig blijf ik ze parallel lezen: eerst uit de kinderbijbel en daarna uit de echte bijbel. En ik bid dat God hun harten en levens zal raken. Tenslotte belooft God in Jesaja 55:11: 'zo geldt dit ook voor het woord dat voortkomt uit mijn mond: het keert niet vruchteloos naar mij terug, niet zonder eerst te doen wat ik wil en te volbrengen wat ik gebied.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten