maandag 11 maart 2013

Goede Manieren

Het is tijd om stil te staan bij goede manieren.


Op zoek naar informatie en inspiratie stuitte ik op een website die het prachtig weet te verwoorden: lifestyle-homeschool.com.
"We greet others because they are special and we need to recognize them. We speak kind words, because love does not hurt, and we love the other person. We wait patiently because what the other person is saying is important and we respect that."
(We groeten anderen omdat ze waardevol zijn en wij de ander als dusdanig erkennen. We spreken met vriendelijke woorden omdat liefde de ander niet kwetst en we houden van hen. We wachten geduldig omdat wat de ander zegt belangrijk is. Dat respecteren we.)

Het is zo belangrijk dat onze kinderen weten waarom goede manieren belangrijk zijn. Zo trainen we hun hart. In 1 Korintiers 13:5 staat "Ze (de liefde) is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan..." 

Het is ook heel belangrijk dat wij het goede voorbeeld voorleven. Kinderen doen wat wij doen, niet wat wij zeggen. En dat goede voorbeeld voorleven kan overal, elk moment van de dag, in elk contact met een ander - ook met onze kinderen.

Lifestyle-homeschooling noemt 4 gereedschappen die je kunt gebruiken bij het aanleren van o.a. goede manieren:

* Proactieve Instructie (leer ze wat ze moeten weten)
* Spreek erover (leg verbanden met het dagelijks leven, wat ze zien, lezen, meemaken)
* Houd de kinderen een hoge standaard voor (wat verwacht je van hen)
* Prijs hen (benoem het goede gedrag dat je ze ziet gebruiken)

[Een aanvulling]
Proactieve Instructie
Voor instructie hoef je niet altijd alleen woorden te gebruiken. Omdat onze kinderen nog jong zijn geef ik zelf de voorkeur om woorden te ondersteunen met spelletjes en verwerkingsopdrachten.

Spreek erover
Voordoen is goed. Zeggen wat je doet en waarom je het doet is beter. Maar let op: praat tegen jezelf of tegen je partner. Waarom? Als je tegen de kinderen praat, dan wordt het een preek (op de persoon gericht) en is de kans groot dat ze zich afsluiten. Als ze je overhoren terwijl je met een ander praat - al ben je het zelf maar - dan is de kans veel groter dat ze je horen... en dat ze het onthouden!

Heb hoge verwachtingen
Jim Fay zei eens 'Children will live up to or down to your expectations'. Ik geloof dit. Door hoge verwachtingen te hebben zeggen we indirect: Ik geloof dat je dit kunt, ik heb vertrouwen in je dat je deze vaardigheid meester zult worden.

Prijs hen
Tip: Probeer beschrijvend te prijzen. Dus 'Ik hoorde je beleefd vragen' ipv 'Goed zo'. Of 'Toen je Oma bedankten - dat was heel beleefd' ipv 'Grote jongen'. Of 'Ik vond het fijn dat je even wachtte met je vraag totdat ik uitgesproken was. Dank je'.
Lees ook: Manieren van Prijzen en Kritiek leveren - het ontstaan van kwetsbaarheid van EduRatio.


In dezelfde series:
Hoe zeg ik dat beleefd - spel
Alsjeblieft, dank je wel - Praktijk oefening
Goede manieren - heel veel spelideeën

Lees ook:
5 steps To Better Manners van Positive Parenting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten