vrijdag 12 april 2013

Goede manieren - heel veel ideeën

Ook anderen zijn met dit onderwerp in de weer geweest. In mijn zoektocht ben ik heel wat leuke ideeën tegen gekomen. De leukste zet ik hier op een rijtje.
Van deze site:
Alsjeblieft, dank je wel - Praktijk oefening Samen eten, veel kleine schaaltjes met verschillend eten erin. Laat iedereen verantwoordelijk zijn voor 2-3 schaaltjes. Netjes vragen als je iets van een ander wilt.
Hoe zeg ik dat beleefd - Spel Allerlei wensen en situaties op kaartjes. Maar hoe zeg je dat beleefd?

ModernMom.com geeft 5 leuke uitwerkingen, waarvan 4 hieronder kort uitgelicht:
1. Tafelmanieren: Oefen thuis een heel formeel diner, inclusief kleding, eten, decor en... manieren.
2. Rollenspel gesprek starten: om de kinderen te helpen een gesprek met een volwassene aan te knopen. Techniek: goed om zich heen kijken en aanknopingspunten zoeken in het decor.
Rollenspel: Zet iemand neer met 3 rekwisieten (bijv. bal, cadeaupapier, huisdier). Het kind komt binnen en moet nu groeten en een gesprek beginnen. Het kan bijv. vragen: Houdt u van voetbal? Gaat u naar een verjaardag? Is dit uw huisdier? Voor elke goede vraag krijgt het kind een beloning.
3. Bordspel manieren: Teken een spelbord. Schrijf op sommige vakjes gedrag dat getuigt van goede manieren. Schrijf op andere vakjes gedrag dat getuigt van slechte manieren. Rol een dobbelsteen. Landt je op een vak met slechte manieren, dan moet je 1 vakje terug. Landt je op een vak met goede manieren, dan mag je 2 stappen vooruit.
4. Beleefde Belinda zegt: Een variant van 'Simon Says'. De leider geeft een actie aan. De uitdaging is om de opdracht te doen als het beleefd is en om het niet te doen als het onbeleefd is. Bijv. 'Beleefde Belinda zegt  Steek je tong uit' - als je je tong uitsteekt krijg je geen punt want dat is onbeleefd.

Childfun.com geeft 24 leuke uitwerkingen, waarvan 4 hieronder kort uitgelicht:
1. Miss Wees-Beleefd: Maak een handpop uit een papieren zak of oude sok. Aan de ene kant heeft de handpop (Miss Wees-Beleefd) een blij gezicht, aan de andere kant een boos/droevig gezicht.
Op de site staan 10 interacties bijv. Beatrix zei 'Wilt u de pindakaas aangeven alstublieft?' (maar je kunt natuurlijk zelf ook een aantal verzinnen). De kinderen mogen met hun handpop aangeven hoe Miss Wees-Beleefd hierop zou reageren (blij of boos/verdrietig).
2. Gevoelens herkennen: Beleefdheid gaat om de ander belangrijk vinden, om rekening houden met zijn/haar gevoelens. Herkennen hoe iemand zich voelt is daarom belangrijk.
Maak een stapel kaartjes waarop afbeeldingen van verschillende emoties te zien zijn. Hussel ze door elkaar en pak om de beurt een kaartje. Hoe voelt deze persoon zich? Waaraan zie je dat?
3. Honinggraat: Een oefening in het zeggen van 'Alstublieft' en 'Dank u wel'. Laat iemand Miss Wees-Beleefd spelen. Zij zit met de rug naar de anderen. Onder haar stoel is een honinggraat.
Laat iedereen zeggen: Miss Wees-Beleefd, u bent te gek. Mogen wij alstublieft een honing snack?
Miss Wees-Beleefd: Ja, dat mag je komen pakken.
Iedereen: Dank u wel Miss Wees-Beleefd.
Iemand gaat de honinggraat voorzichtig pakken en gaat dan snel weer zitten. Miss Wees-Beleefd mag zich nu omdraaien en raden wie de honinggraat gepakt heeft. Daarna wordt die persoon Miss Wees-Beleefd.
4. Cup cakes maken. Geef iedereen een taak. Iedereen moet samenwerken. Bespreek dat het resultaat er niet zou wezen als we niet konden samenwerken, materialen delen etc.
5. Ook op de site een 20-tal tips voor het aanmoedigen van gewenst gedrag en het geven van gerichte aanmoediging.

Van Ehow.com:
Beleefde pop/ Onbeleefde pop: Laat iemand de onbeleefde pop spelen en laat iemand anders de beleefde pop spelen die de onbeleefde pop corrigeert ('Dat is niet beleefd. Het is beleefd als je ...'). Leef je uit als onbeleefde pop en kijk wat voor reacties je krijgt.

Op Uncommongoods.com is een Engels spel te koop dat wellicht voor de creatieve moeder goed te vertalen (of zelf te maken) valt: Het Blunders Game. Het leuke aan dit spel is dat je niet alleen stil zit, maar ook mag bewegen!

Andere ideeën:
Manieren memory: Met plaatjes van goede en slechte manieren. Groene rand voor goede manieren. Rode rand voor slechte manieren.
Verhalenderwijs: Begin een verhaal. Om de beurt mag iemand het verhaal verder vertellen. Steeds moet er iets gebeuren dat getuigt van goede of slechte manieren. Je kunt dat om en om doen, kaartjes op tafel leggen en steeds eentje pakken waarop staat 'beleefd' of 'onbeleefd'. Heb je jongere kinderen dan kunnen kaarten met plaatjes erop (die (on)beleefdheid uitbeelden) helpen om situaties te bedenken.
Wat zijn goede manieren? Op zoek naar inspiratie? George Washington heeft ooit als 16-jarige 101 beleefdheidsregels opgeschreven. In oud Engels, maar het kan je op ideeën brengen. 'The Exercise of a School Boy'.
Rollenspel situaties: Dit is natuurlijk erg voor de hand liggend. Je kunt rollenspel doen door het zelf te acteren. Maar je kunt ook (hand)poppen of ander favoriet speelgoed gebruiken (zelfs auto's) om het rollenspel vorm te geven. Denk aan situaties als telefoon opnemen, bij iemand aankomen, bij iemand vertrekken, iemand ontvangen, iemand uitzwaaien, de klas inkomen, de klas uitgaan, tafel manieren, gedrag in de bibliotheek, gedrag in de kerk etc.
Manieren collage: Bedenk samen hoe 'beleefdheid' eruit ziet. Poseer dan zoals je net bedacht hebt en maak een foto. Doe dit voor zoveel mogelijk uitingen van beleefdheid en maak van alle foto's een collage. Hang de collage in de woonkamer waar iedereen regelmatig herinnerd kan worden hoe 'beleefdheid' er in de praktijk uit ziet.

Hoe hebben jullie beleefdheid geoefend thuis?

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen