donderdag 6 juni 2013

2. Aankondiging van de geboorte van Jezus (Lucas 1)


Wij lezen
Lucas 1: 26-38



Wij bespreken
(mogelijke antwoorden, scroll naar beneden)

- Maria was een meisje dat was uitgehuwelijkt
- Jozef was een afstammeling van David
- De engel noemt Maria 'begenadigd'
- De engel zegt 'De Heer heeft je Zijn gunst geschonken
- Eerst gemeenschap, dan kinderen... maar hier gaat het anders
- Wat betekende zwanger zijn in die tijd
- Maria's reactie: 'De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd'.

De boodschap
Maria kiest ervoor om God te vertrouwen. Ook al ziet ze zelf vooral moeilijkheden en problemen als ze doet wat God wil. Zij kiest ervoor God te vertrouwen - als dit is wat God wil, dan zal God ook alle problemen oplossen.
Niets is onmogelijk voor God.

Toepassing
Kies vandaag om God te vertrouwen.
Wees concreet: waarin vertrouw je God vandaag?

Mogelijke antwoorden
- Maria was een meisje dat was uitgehuwelijkt
In die tijd werden kinderen uitgehuwelijkt. Dat wil zeggen dat hun ouders besloten met wie zij zouden trouwen. Ouders keken vooral naar het gezin van de partner. Geloofden die dezelfde dingen? Waren ze ongeveer even rijk (of arm)? Hadden ze een goede reputatie? Soms had je je aanstaande man of vrouw al wel ontmoet en heel soms kende je ze al redelijk goed omdat je samen was opgegroeid. Maar soms had je de ander nog nooit gezien of gesproken.
Tegenwoordig kiezen de meeste kinderen hun eigen man of vrouw. Zij kijken dan vooral naar de persoon zelf: vind ik de ander mooi, aardig, heeft hij of zij de kwaliteiten die ik zoek in een partner? Geloven wij hetzelfde? Willen we hetzelfde in het leven? Voel ik mij op mijn gemak bij de ander, wordt ik blij als we bij elkaar zijn? Wordt ik een beter mens als ik bij de ander ben?

- Jozef was een afstammeling van David
Afstammeling betekent dat Koning David de over over over over (ik weet niet hoeveel overs precies) grootvader van Jozef was.

- De engel noemt Maria 'begenadigd'
Begenadigd betekent dat God iets geweldigs gaat doen voor Maria - iets wat ze niet heeft verdient door goed te leven of veel te bidden, maar omdat God veel van haar houdt en het fijn vindt om haar iets te geven. Genade is een cadeau, dat wij zomaar krijgen omdat God van ons houdt.

- De engel zegt 'De Heer heeft je Zijn gunst geschonken
Zijn gunst schenken zegt ongeveer hetzelfde. Een gunst is als je iets voor een ander doet zonder daarvoor betaald te worden. En schenken - geschenk - betekent cadeau. Dus God zegt eigenlijk dat Hij een cadeau voor haar heeft, dat Hij haar iets gaat geven - namelijk een kind - een heel bijzonder kind - de Zoon van God!

- Eerst gemeenschap, dan kinderen... maar hier gaat het anders
Normaal gesproken moeten een man en vrouw samen gemeenschap hebben (vrijen) om kinderen te krijgen. Een menselijk kindje heeft een zaadje van de man en een eitje van de vrouw nodig om een kindje te worden. Maar Maria had nog geen man. God deed een wonder - Hij liet haar eitje toch een kindje worden. Hij, God zelf, zorgde voor de genen die normaal van de man komen.

- Wat betekende zwanger zijn in die tijd
Een van de 10 geboden is dat je geen sex hebt behalve met de man/ vrouw met wie je getrouwd bent. Het breken van God's gebod werd soms gestraft met de dood.
Het oordeel van de mensen om je heen was ook hard. Een vrouw die zwanger bleek zonder dat ze getrouwd was, werd als hoer gezien. Zij werd met de nek aangekeken. Zij was het laagste van het laagste. Zij verloor ieder recht op respect.

- Maria's reactie: 'De Heer wil ik dienen: laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd'.
Maria sprak hier uit geloof. En uit toewijding.
Toewijding: Ze besloot dat zij de Heer wilde dienen. Niets was belangrijker voor haar.
Geloof: Zij gelooft dat God absoluut in staat is om haar zwanger te maken zonder dat er een man aan te pas komt. En zij gelooft dat God ervoor zal zorgen dat alles goed zal komen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten