woensdag 10 juli 2013

Zomerplanning Leeractiviteiten

De rapporten zijn binnen. Ik ben zeer tevreden.

Er zijn zoveel dingen die ik mijn kinderen wil leren, maar waarvoor gedurende de week zo weinig tijd is. Ze gaan al een hele dag naar school en hebben dan die tijd na school nodig om te ontspannen en zich uit te leven. Ik moet dan niet ook nog van alles willen. De vakanties zijn daarom ideale momenten om eens wat aandacht aan andere dingen te besteden. En omdat ik een chaotisch mens ben en de dingen vaak niet gedaan worden als ze niet ingepland staan heb ik een plan bedacht als stok achter de deur. Een flexibel en eenvoudig plan want het is tenslotte vakantie.

Mijn plan is eigenlijk heel simpel:
Ik wil elke dag:

- de bijbel lezen. Met het ontbreken van een vaste structuur moet ik die tijd echt inplannen anders schiet het er ongewild bij in.

- 1 'school-ding' oefenen. Voor zoon 1 is dat hardop lezen. Voor zoon 2 is dat het alfabet en woordjes lezen.

- 1 (buitenschoolse) leeractiviteit onderzoeken. Kiezen uit creatief schrijven i.c.m. kunst / wetenschappelijke experimenten of bouwkunde / bakken of koken / klussen en tuinieren in en om het huis / spel ontwerp.

Ik ben nu druk bezig met 'Het Plan'. D.w.z. welke activiteiten ga ik concreet aanbieden.
Als Het Plan gereed is, dan zal ik een 'Krat met Benodigdheden' bij elkaar gaan verzamelen zodat ik echt ook alles bij de hand heb om de geplande activiteiten te doen.

Het is nu even heel veel werk, maar ik verheug me al op de resultaten. Vorig jaar ben ik hier voor het eerst mee begonnen - zeer bescheiden en minder vaak weliswaar - en dat was toen zeer goed bevallen. Heerlijk om iets achter de hand te hebben. En dat ene half uurtje per dag iets 'leerzaams' doen was eigenlijk heel gezellig en leuk! Omdat ik het 1-op-1 met de jongens deed was het meteen een stukje gerichte aandacht. En dan tussendoor best even gepraat of gelachen worden!

Mijn enige tip n.a.v. vorig jaar is deze: wees flexibel. Het gaat om plezier in leren - ook in de zomervakantie. En er zijn zo ontzettend veel dingen en activiteiten waar kinderen van (kunnen) leren...

Ik heb er erg veel zin in!
Hoe gaat dat bij jullie in de zomer?

2 opmerkingen:

  1. Hier ga ik over nadenken! In ieder geval geen schoolse activiteiten. Mooie blog.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt Refo Mama! Er zijn werkelijk zo ontzettend veel leuke activiteiten die niet (meer) op school worden aangeboden. Ik doe zelf veel inspiratie op via Pinterest. Kijk bijv. eens bij mijn borden 'Kids Crafts' of 'DIY Games/ Activities' of 'Science and Exploration'. Op een luie zomerdag browse ik ook weleens samen met de kinderen door die borden - dan kijken zij naar de plaatjes totdat zij iets zien wat ze leuk lijkt. En daar gaan we dan. Succes ermee. Ben benieuwd naar wat je gaat doen.

    BeantwoordenVerwijderen