1. VAARDIGHEDEN.
Jawel, huishoudelijke vaardigheden. Gewoon het technische 'hoe doe ik dat'.
2. ZELFREDZAAMHEID.
Weten hoe ze iets doen is stap 1.
Hoe meer vaardigheden ze leren, hoe groter de kans dat ze het leven met al haar problemen het hoofd kunnen bieden en dat ze gezond en wel op 2 eigen benen kunnen staan.
3. ORDE & NETHEID.
Hoe meer vaardigheden ze leren, hoe groter de kans dat ze het leven met al haar problemen het hoofd kunnen bieden en dat ze gezond en wel op 2 eigen benen kunnen staan.
3. ORDE & NETHEID.
Sommige mensen zijn netjes geboren. Anderen (zoals ik) moeten het leren. En zoals met alles, ook orde en netheid leer je door het regelmatig zelf te oefenen. Oefening baart kunst, roepen de kids dan. En zo is dat.
4. RUST SCHEPPEN.
Parallellen zijn soms heel boeiend. Het opruimen (en schoonmaken) van je huis helpt je ook om je hoofd 'op te ruimen' als het ware. Om weer rust te creëren in je gedachten en belevingswereld. Mijn kamer was nog nooit zo schoon en opgeruimd als toen ik als tiener eind examens deed!
5. WAARDERING.
Voel je je ook weleens een voetveeg? Waarderen je kinderen wat je elke dag allemaal voor hen doet? Of zijn het kleine koningen en jij onbetaald personeel? Door hen ook elke dag de handen uit de mouwen te laten steken leren zij het waarderen wanneer iets voor hen gedaan wordt. Sinds mijn zoon ook elke week een maaltijd kookt hoor ik vaker 'Je hebt lekker gekookt mama'! (En niet omdat hij slecht kookt, maar omdat hij het zelf zo fijn vindt als wij dat tegen hem zeggen wanneer hij gekookt heeft.)
6. INLEVINGSVERMOGEN.
Naast waardering komt inlevingsvermogen - kinderen weten dan uit ervaring hoeveel werk of moeite iets is en zullen dan eerder geneigd zijn om eens te zeggen 'Mam, zal ik de deur voor je openhouden' (als je met je armen vol boodschappen staat). Of 'Pap, zal ik even helpen dragen' (als je probeert om 4 tassen, een fiets, een step en een voetbal te jongleren naar de auto).
7. VERANTWOORDELIJKHEID.
Met vrijheid komt verantwoordelijkheid. Wie de vrijheid van een eigen slaapkamer wil genieten, heeft de verantwoordelijkheid om deze goed te onderhouden. Wie de vrijheid van gekookte maaltijden wil genieten, heeft de verantwoordelijkheid om daaraan ook een bijdrage te leveren (boodschappen, afwas, zelf een keer koken). Wie de vrijheid van een schoon en net huis wil genieten (en niet in een varkensstal wil wonen) heeft de verantwoordelijkheid om het huis te helpen onderhouden.
Het werkt ook andersom. Met verantwoordelijkheid komt vrijheid. Zorg je goed voor je kleren? Dan wil ik wel investeren in deze hele dure jeans. Zorg je goed voor je kamer? Dan wil ik wel investeren in die nieuwe laptop. Doe je jouw deel in het huishouden? Dan houd ik wat tijd over om je 2x per week heen en weer te rijden naar voetbal en bij wedstrijden te blijven kijken.
Hoe ouder je wordt hoe meer vrijheid en verantwoordelijkheid je krijgt. Je leven is zoveel beter als je met beiden goed weet om te gaan.
8. BETROUWBAARHEID.
Doen wat je zegt te zullen doen. Leren dan andere mensen op je rekenen om het te doen. Een betrouwbaar iemand wordt veel toevertrouwd - want men vertrouwt hem.
9. BEHULPZAAMHEID.
Wie gewend is elke dag de handen uit de mouwen te moeten steken zal dit veel sneller ook een keer uit zichzelf doen. En niet alleen om de eigen spullen op te ruimen, maar ook om een ander te helpen. Omdat ze geleerd hebben dat als ze elkaar helpen het werk sneller klaar is en het samen werken nog leuk is ook!
10. PRIORITEITEN STELLEN & DISCIPLINE.
Weten dat je soms iets leuks moet uitstellen om eerst te doen wat je moet doen. En de discipline te hebben om dat dan ook te doen.
11. ORGANISATIE & PLANNING.
Hoe zorg je ervoor dat je de taken binnen de afgesproken tijd ook af hebt. Zeker als je ook nog huiswerk of buitenschoolse activiteiten hebt om rekening mee te houden. Belangrijke lessen - want het leven wordt alleen maar drukker en daar moet je mee om kunnen gaan.
12. EIGEN WAARDE & ZELFVERTROUWEN.
Kinderen willen graag een waardevolle bijdrage leveren aan het gezin. Het geeft hen een gevoel van 'Ik hoor erbij' en 'Ik ben belangrijk'.
Het goed uitvoeren van een taak geeft een gevoel van trots, van zelfvertrouwen: 'Ik kan het'. Dit werkt voor elke leeftijd mits de taak (en hoe goed die uitgevoerd wordt) past bij de leeftijd en vaardigheden van het kind. Niet te hoog gegrepen, maar ook niet te eenvoudig.
13. UITMUNTENDHEID.
Ze leren ook dat het echt goed voelt om een taak goed uit te voeren. (En dat het slecht uitvoeren van een taak uiteindelijk meer tijd en moeite kost omdat je het steeds over moet doen.)
14. SAMENWERKEN.
Wij doen dit met zijn allen. Wij wonen er allemaal en dragen allemaal ons steentje bij. We helpen elkaar zodat we als gezin een prettige omgeving hebben waarin we kunnen leven, spelen en werken. Sommige taken kun je ook heel goed met zijn 2n doen. Vele handen maken licht werk - dan ben je sneller klaar en kun je leuke dingen gaan doen.
15. HET BELANG VAN HARD WERKEN.
Werken hoort bij het leven. Wie niet werkt zal niet eten (2 Tessalonicenzen 3:10). 'Ga naar de mieren, luiaard, kijk hoe ze werken en word wijs. Hoewel er onder hen geen leider is, geen aanvoerder, geen koning, halen ze in de zomer voedsel binnen, leggen ze in de oogsttijd een voorraad aan. Hoe lang nog, luiaard, zul je blijven slapen, wanneer kom je uit bed? Nog even dan? Nog even slapen, nog een beetje rusten, een ogenblik nog blijven liggen? Armoede overvalt je als een struikrover, gebrek slaat je neer als een bandiet.' (Spreuken 6:6-11)
16. HET BELANG VAN ROUTINE.
Als je elke dag hetzelfde doet op hetzelfde tijdstip wordt het een gewoonte, een routine. Iets wat je niet gauw vergeet om te doen. Dat is belangrijk bijv. bij het verzorgen van dieren of planten. En wanneer je iets in je levensstijl wilt aanpassen.
Als iets eenmaal een gewoonte, een routine is, dan kost het veel minder moeite. Je doet het haast zonder er over na te denken.
17. ONDERDEEL ZIJN VAN OPLOSSINGEN IPV PROBLEMEN.
Beker omgegooid? Je maakt het schoon. Eten op de grond gevallen? Je veegt het op. Ongenode gast? Je zet een extra bord neer. Vuilniszak vol? Je doet er een nieuwe zak in en brengt de volle naar buiten.
Wat leert jouw kind van huishoudelijk werk?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten